יום שלישי, 20 בנובמבר 2012

דבלין עם ילדים

יחסית לעמיתיהם בעולם המערבי, אירים מביאים לעולם ילדים רבים (יש משהו באמונה הקתולית האדוקה, האיסור הדתי על שימוש באמצעי מניעה והאיסור החוקי על הפלות שתורם לכך), אם כי גם הנתון הזה הולך ופוחת וב-2008 אישה אירית הייתה צפויה להביא לעולם כ-2.1 ילדים במהלך חייה (לפחות על פי ויקיפדיה).

וכך, זו מסורת שילדים באירלנד זוכים ליחס חם ואוהב. אפילו נערך כאן לאחרונה משאל עם ורוב המצביעים תמכו בהוספת תיקון לחוקה שאמור לחזק את מעמדם של ילדים. במידה ואתם מבקרים באירלנד עם ילדים קטנים ואף תינוקות, תמיד תמצאו את האירי או האירית שיעריצו את צאצאיכם. בניגוד למקומות כמו גרמניה בה יזעיפו פנים אם הילד שלכם החל לצייץ, באירלנד יימסו מהעולל. זה עניין של מנטליות נינוחה יותר.

וכך, אתרי נופש ופנאי שלמים מוקדשים לאנשים הנמוכים. כמובן, אם ילדכם אינו שולט באנגלית, חלק מהפעילויות עשויות להצריך מעט תרגום מצד ההורים, אולם מביקור האחיין והאחיינית שלי אשתקד, למדתי כי ילדים עושים חיים משוגעים באירלנד, גם אם הם לא קוראים כל שלט ומבינים כל מילה שנאמרת ברקע.

ילדים אוהבים לטייל בטבע ואירלנד התברכה במקומות כאלו. לכן לא ארחיב כאן על שלל המקומות בהם ניתן לבקר (אך כמובן, יתר הבלוג כבר רווי בהמלצות על מקומות מסוג זה). במקום, אתמקד בעשרה מקומות המתאימים במיוחד לילדים.


1. דובליניה - דבלין הוויקינגית

 בעבר כבר דנו לא אחת על סיור הוויקינגים המשפריץ של דבלין בו תסיירו בכלי רכב אמפיבי ממלחמת העולם השנייה. לכן לא נרחיב עוד בנושא. רק זכרו שעל אף שהסיור מתאים לכל גיל, הירידה למים אפשרית רק לבני שלוש ומעלה ולכן הסיור לא מתאים למשפחות עם ילדים קטנים מאוד, אלא אם יש הורה שמוכן להישאר עם הילד על היבשה במהלך השייט.

במקום זאת, נעסוק בחוויה לכל המשפחה, דובליניה (Dublinia). האטרקציה ממוקמת ליד קתדרלת כרייסט צ'רץ' ומוקדשת כל כולה לוויקינגים, אותם לוחמים סקנדינביים מטילי מורא שפשטו על דבלין לפני כאלף שנים והיו למעשי ממקימי העיר שעל נהר הליפי (עד אז, היו במקום רק כפרים קטנים ומנזרים).

לקבוצת מבוגרים או בודדים עם מגבלת בזמן, לא הייתי ממליץ לבקר במקום, שכן תתקשו למצוא אותנטיות בין המיצגים והמופעים. לעומת זאת, עבור ילדים, מדובר בדיסנילנד בזעיר אנפין עם שחקנים המחופשים לוויקינגים המספרים על התקופה, משחזרים את החיים בכפר ויקינגי ועוד.
 בשער הכניסה למקום תמצאו סירה ויקינגית משוחזרת יפה למדי ובתום הסיור, הואיל והמקום שוכן בלב כנסייה שהוסבה למוזיאון, ישנה תצפית נהדרת על דבלין מראש המגדל.

בחנות המוזיאון תמצאו קסדה ויקינגית עם קרניים, מהסוג שהוויקינגים לא באמת חבשו, אך נקשרה אליהם ברבות השנים ועוד שלל מזכרות ויקינגיות.
המקום פתוח מידי יום, מחיר הכניסה 7.5 אירו למבוגר ו-5 לילד.
מומלץ בחום לשלב את הביקור עם קתדרלת כרייסט צ'רץ' (Christ Church Cathedral) הסמוכה המחוברת לדובליניה בגשר (אותה כנסייה ממנה נגנב לפני מספר חודשים הלב של של או'טול), עם ריצוף מדהים ומרתף (קריפט) מרתק. ניתן לרכוש כרטיס משולב לשני המקומות בהנחה.

אגב, אם אתם מחפשים מעט יותר אותנטיות בחקר הוויקינגים, מומלץ לבקר במוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה ברחוב קילדייר.  נוסף על תערוכה עם ממצאים ארכאולוגיים מימי הויקינגיים, בקומת הכניסה, בצד שמאל, תמצאו סירה ויקינגית מקורית שהיא אולי לא יותר מגזע עץ מגולף ארוך למדי, אבל מעוררת השתאות כשחושבים שאנשים הפליגו על סירות מסוג זה במשך ימים, לעיתים בים סוער.



קסדות (לא) ויקינגיות


 מבט מגג דובליניה


2. מוזיאון הלפרקון

מוזיאון אחר המומלץ בחום בעיקר למשפחות ופחות למטיילים המבוגרים הוא מוזיאון הלפרקון הלאומי של אירלנד, הממוקם בסמוך למרכז הקניות ג'רוויס בחלקה הצפוני של דבלין. המקום, כשמו כן הוא, עוסק בלפרקונים, אותם יצורים מהמיתולוגיה והפולקלור האיריים.

הרבה אגדות נרקמו סביב הלפרקונים והן השתרשו בתרבות הפופולארית בעיקר בזכות סרטי קולנוע אמריקנים. למיתוסים אלה מוקדש החדר הראשון במוזיאון ומיד אחריו הסיור מנפץ את הדעות הקדומות ומסביר מה הוא לפרקון וכיצד אגדות הלפרקונים התפתחו תוך מתן דגש על המסורת האירית, בניגוד לדימויים שהשתרשו בקולנוע ובתרבות הפופולרית.

בסיור תזכו לעבור במנהרות שיעבירו אתכם, בין היתר, לחדר עם ריהוט ענק, למשל כיסאות עם מושב בגובה שני מטרים שימחישו כיצד זה מרגיש להיות לפרקון (במהופך מבספר מסעי גוליבר של ג'ונתן סוויפט, סופר אירי נודע).

המוזיאון פתוח מידי יום, הכניסה בתשלום ויש הנחה למשפחות.


במוזיאון הלפרקון


עוד על מוזיאון הלפרקונים בעברית ושפע תמונות בבלוג של עירית.


3. גן החיות

מאז 1831 פועל בפארק פיניקס (Phoenix Park) גן החיות של דבלין. פארק פיניקס עצמו הוא אטרקציה נהדרת לילדים. מדובר באחד הפארקים העירוניים הגדולים בעולם, ריאה ירוקה שאפשר להעביר בה יום שלם מבלי לגלות את כל הפינות הנסתרות החבויות בה. במקום מאות איילים המשוטטים בחופשיות במספר להקות ובכל ביקור ניתן למצוא אותם בנקודה שונה.

אם אתם לא בענייני חיפוש איילים על פני עשרות דונמים, גן החיות יקל על משימת חיפוש חיות הבר. במקום תוכלו לצפות בעשרות בעלי חיים שונים, רובם לא מקומיים לאירלנד, כגון אריות, ג'ירפות, קופים וקופי אדם, פלמינגו ועוד ועוד ועוד ועוד.
חלק מהמבנים בפארק עומדים על תילם מtz המאה ה-19, כך שאם למשל תרצו להתבונן בעטלפים, תעשו זאת בתוך ביתן ויקטוריאני מרהיב.

בסופי שבוע עם מזג האוויר נוח, בחגים ומועדים, גן החיות גדוש במבקרים, מה שעשוי לפגום מעט בהנאה, שכן לעיתים תתקשו להבדיל בין הפרימטים שבתוך הכלובים לאלו המשוטטים מחוצה להם. אם בכל זאת אתם מגיעים בסוף שבוע או חג, מומלץ לרכוש את הכרטיסים אונליין, מה שלפחות יחסוך את העמידה בתור.


טיגריס סומטרה רובץ



פלמינגו צ'יליאני


קופי מקוק



צבאים משוטטים בפארק פיניקס



4. האקווריום של בריי

כפי שהבנתם, דבלין היא מקום נהדר כדי ללמד את הילדים על חיות יבשה, אך אירלנד היא אי המוקף מים מארבע רוחות. ומה מתאים יותר ללימוד על הימים והאגמים מאשר אקווריום?

מי שמרחיק עד דינגל במחוז קרי שבמערב אירלנד יוכל לבקר באקווריום הנהדר שנמצא בעיר דינגל (חצי האי קרוי על שמה או להיפך). אך מי שלא רוצה להתרחק, יכול בהחלט לבקר באקווריום בעיר בריי (BRAY), עיירת חוף נהדרת, שאמנם מבחינה אדמיניסטרטיבית שייכת למחוז וויקלו, אך היא מחוברת לדבלין באמצעות קו אוטובוס של דבלין בוס (145) וה-DART, רכבת הפרברים, כך שמדובר בנסיעה קצרה מדבלין.

בבריי שפע של אטרקציות. אפשר לטפס על ראש ההר (Bray Head), לצעוד לאורך הצוקים כשישה קילומטרים דרומה עד שמגיעים לעיירה הסמוכה ועוד. אך כאמור האקווריום הוא חוויה לימודית מרתקת לילדים.

פרטים נוספים על האקווריום בבריי תוכלו לקרוא בדף זה.


הכניסה לאקווריום של בריי



5. גן החיות המת

בכיכר מריון, בין בניין משרדי הממשלה לבית המחוקקים האירי, ניצב אחד המוזיאונים הנהדרים ביותר בהם ביקרתי מימיי. הייתי במוזיאונים רבים שהוקדשו לעולם הטבע, בין היתר בדרבן שבדרום אפריקה, בווינה, בלונדון ובעוד מספר מקומות. רובם ככולם היו גדולים ונרחבים יותר ויתכן ואגרו מספר רב יותר של מיצגים. אך אף אחד מהם לא עורר בי את התחושה שאחזה בי בפעם הראשונה בה ביקרתי במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע (Natural History Museum). בתוך מבנה אלגנטי וקטן יחסית הצליחו לדחוס כל כך הרבה מבלי ליצור תחושה מעיקה של מגרש גרוטאות.

למבנה שתי קומות. בראשונה תמצאו מאובנים, אוסף חרקים ממוסמרים, דגים ומפלצות ים משומרים בפורמלין ועוד. בקומה העליונה לעומת זאת תמצאו המוני פוחלצים, גולגולות ושלדים. לטעמי הקומה השנייה היא המרשימה מבין השתיים. מעליה עוד שתי קומות מרפסות שלמרבה הצער לא נגישות לקהל הרחב בימינו, כך שחלק ניכר מהמיצגים זמינים לקהל רק מרחוק. הרעיון לא שונה ממוזיאונים רבים אשר מאכסנים במרתפיהם חלק נכבד מן האוסף, אך המוזיאון הדבילנאי מאפשר לכם להשקיף גם על המוצגים שלא בתצוגה כעת וזה כאמור מראה מרהיב לעין (גם אם יש משהו מטריד באוסף עצום של בעלי חיים מתים).

בביקור האחרון במוזיאון הבחנתי שלקרנף במקום חסרה קרן באף (ומה הוא קרנף ללא קרן באף? סתם היפופוטם, אני מניח). מדובר בתופעה חדשה יחסית ממנה סובלים מוזיאוני טבע רבים בעולם. הקרן של הקרנף מורכבת מקרטין ונחשבת ברפואה האסיאתית לבעלת סגולות מיוחדות. וכך, ציידים הורגים את בעל החיים היפהפה כדי לקצור את הקרן, מה שמעמיד אותו בסכנת הכחדה. מקור נוסף לקרני קרנפים הוא מוזיאוני המציגים פוחלצי קרנפים! כדי להקדים תרופה למכה, הקרן של הקרנף המפוחלץ הוסרה מהמיצג והיא תוחלף בקרוב בקרן סינטטית, בעוד בקרן המקורית נשמרת במקום מבטחים, הרחק מידיהם של שודדי קרטין.

מכל מקום, אם אתם בדבלין עם ילדים, מוזיאון הטבע הוא מקום שפשוט אסור להחמיץ. הכניסה, כמובן, חינם אין כסף.


גן החיות המת של דבלין - מוזיאון הטבע


חפרפרת - בעל חיים שלא תמצאו באירלנד


קרנף ללא קרן או אף



6. מוזיאון השעווה

בלונדון יש את מוזיאון מדאם טוסו. מדובר במותג שהתפשט לעוד ערים בעולם. בדבלין לא צריכים שמות מפוצצים ופשוט מכנים את המקום מוזיאון השעווה הלאומי (National Wax Museum).

באופן אישי, אינני חובב מוזיאוני שעווה גדול. הקונספט בו מסתובבים בין בובות של מפורסמים לא ממש מעניין אותי. אם הייתי רוצה תמונה עם מישהו מפורסם ודאי הייתי שותל את תמונתי עם פוטושופ. אבל לילדים זו בהחלט עשוייה להיות חוויה נהדרת ומשעשעת. ואפשר גם להצטלם ולערוך סרטון יוטיוב (עוד על האטרקציות במוזיאון השעווה של דבלין כאן).

היתרון הגדול של המוזיאון הוא המיקום במרכז דבלין, כדקה הליכה מהכניסה המרכזית לטריניטי קולג'. אם נקלעתם לדבלין ביום גשום, המקום בהחלט יכול לשמש אלטרנטיבה לטיול תחת כיפת השמיים. הכניסה בתשלום - 12 אירו למבוגר ו-8 לילד.

שילוט הכוונה למוזיאון השעווה בקולג' גרין


הכניסה למוזיאון השעווה של דבלין



7. מוזיאון המדע

מקום שמאתגר את הדמיון מעט יותר וכפי הנראה יתרום יותר לפיתוח הסקרנות והחשיבה של הילד מאשר מספר בובות שעווה של ידוענים הוא מוזיאון המדע או ליתר דיוק גלריית המדע (Science Gallery) הצמודה לטריניטי קולג' מצדו האחר שליד תחנת הרכבת פירס (Pearse Station. מיקום כאן).

מעט קשה לתאר מה תמצאו במקום, שכן כל חודשיים או שלושה התערוכה מתחלפת. למשל, מנובמבר 2012 עד ינואר 2013 (מסתיים ב-18 בינואר) רצה במקום תערוכה מעניינת על חומרים. טיב התערוכות משתנה. חלקן היו מעולות ומעשירות, בחלקן תהיתי במהלך הביקור מה לעזאזל אני עושה שם.

למרבה המזל, חנות המוזיאון תמיד מלהיבה ותמצאו בה גאדג'טים, משחקים, ערכות ניסוי, ספרים ועוד כל מיני דברים נהדרים לילדים.

הביקור במקום אינו כרוך בתשלום.


8. טירת דאלקי

לא הרחק מדבלין שוכן כפר חביב המכונה דאלקי (Dalkey, כשהוגים את שם המקום זה נשמע כמו דולקי). מדובר באחד האזורים הנהדרים בדבלין רבתי ואני מעוניין לכתוב עליו ביתר פירוט בעתיד. אך הפעם נגביל את הדיון לדברים שמעניינים ילדים ונתרכז בטירה.

טירה? מה פתאום. זה הרי למבוגרים חובבי ארכיאולוגיה. הלא כך? לא ולא. בניגוד לטירות רבות בעולם בהן תשוטטו באופן עצמוני או לחילופין תשמעו הסברים ארוכים על כל השושלות שחיו בטירה מיום הקמתה, הקרבות והמצורים בהן עמדה והשינויים שנערכו בה לאורך השנים, בטירת דאלקי יערכו לכם הצגה עם שחקנים מוכשרים המשחזרים את החיים בטירה בימים עברו.

וזו חוויה נהדרת. לצד עובדות מרתקות על החיים בימי הביניים, מה אכלו, מה שתו (והיכן פלטו את כל את אלו) הילדים יזכו בהצגה בה, בשל הגודל האינטימי של הקבוצה, הם יהוו חלק אינטגרלי מהמופע.

הכניסה לטירת דאלקי כרוכה בתשלום. אגב, לרגל שיפוצים, הטירה תהיה סגורה עד ינואר 2013.


בהריסות הכנסייה הסמוכה לטירת דאלקי

על גג טירת דאלקי


9. מוזיאון פירס ברטפרנהם ותערוכת הבובות של טירת ראטפרנהם

למרגלות הרי דבלין (וויקלו) אשר בדרומה של דבלין שוכנת שכונת ראטפרנהם (Rathfarnham), אזור עשיר בפארקים ואתרים היסטוריים. לא אתאר כאן את כולם, אלא רק שניים המתאימים במיוחד לילדים.

קו 16 ממרכז העיר (לכיוון דרום, לא לשדה התעופה) יוביל אתכם לטירת ראטפרנהם. הטירה שהוקמה בימי הביניים עברה שיפוץ מאסיבי והפכה לבית חמד ג'ורג'יאני. מאוחר יותר שימשה הטירה כמנזר ישועי עד שהועברה לידי המשרד לעבודות ציבוריות. לאחרונה מוצגת בה תערוכת בובות וצעצועים ישנים. אם מעניין אתכם להראות לילדים עם מה וכיצד שיחקו פעם, בתחילת המאה ה-20 ואף במאה ה-19, איך נראו בתי בובות וסוסי עץ, זו בהחלט התערוכה עבורכם.

הכניסה לטירה אינה כרוכה בתשלום. לפי השעה, לא ידוע לי על תוכניות לסיים את התערוכה, אך אני מניח שמתישהו התערוכה תתחלף.



סוס נדנדה ובית בובות. שימו לב לתקרה הג'ורג'יאנית הטיפוסית של החדר



בית בובות עתיק ב-Rathfarnham Castle


ואם כבר טרחתם והדרמתם עד כאן, במרחק של כעשר דקות עד רבע שעה הליכה דרומה תמצאו את פארק אנדה (St Enda's Park), פארק נהדר ובו שוכן מוזיאון פירס (Pearse Museum) המתוחזק על ידי המשרד לעבודות ציבוריות גם כן.

המקום שימש בית ספר שדבק בטהרת הלשון האירית והוקם על ידי פטריק פירס. בהחלט מרתק לראות כיצד תפקד בית הספר הישן וללמוד על מקומה של השפה האירית וכיצד ניסו להנחיל אותה אחרי שנים של שימוש באנגלית.

הכניסה בחינם גם כן.


מוזיאון פירס, רטפרנהם



10. התיבה של טמפל בר

מעטים הם המבקרים בדבלין שלא פוקדים את טמפל בר, אזור קטנטן במרכז העיר הנודע במסבאות (פאבים או ברים בלשון העם) הרבות שבו. כמובן, כמבוגרים האחראים, אתם רשאים לשקול האם תתנו לילד או לילדה ללגום גינס או רק פיינט של קולה, אך בלב אזור הבילויים נמצאות אטרקציות נוספות זולת מסעדות, טברנות ובתי מרזח. אחת האטרקציות שנועדו לילדים היא התיבה (The Ark).

התיבה היא מין מרכז הפעלות שנועד לבני שנתיים עד שתיים עשרה (2-12). מטרתה היא לעורר בילדים את יצר הסקרנות לתרבות ואומנות, מתיאטרון, דרך ציור, מוזיקה, ספרות, ריקוד ועוד.

חלק מהאירועים וההפעלות בתשלום וניתן להירשם דרך האתר שלהם. אם אתם מטיילים בטמפל בר עם ילדים, בהחלט שווה לבדוק את המקום.


אלו היו האטרקציות לילדים בדבלין על קצה המזלג. כמובן, יכולתי לחשוב על לפחות עוד עשרה אתרים אחרים, אך נראה לי כי מדובר במדגם מייצג שיספיק לתייר המצוי. ודאי כבר הבנתם שדבלין היא מקום שבהחלט מומלץ לטיולי משפחות.

לסיום, כבונוס, שתי אטרקציות מחוץ לדבלין שרציתי להזכיר.



טירת בונראטי במחוז קלייר

טירת בונראטי (Bunratty Castle) שבמחוז קלייר במערב אירלנד היא טירה נחמדה מהמאה ה-15 שעברה מלאכת שחזור קפדנית המאפשרת למבקרים להרגיש שחזרו לימי הביניים. אך מה שמעניין יותר מהטירה עצמה, לפחות עבור ילדים, הוא הפארק המסורתי (Folk Park) הסמוך לה באותו המתחם.

במקום שחזור של כפר אירי מסורתי על הפאבים, המאפיות ויתר בתי המסחר והעינוגים בו. תוכלו להיכנס אל תוך בתים איריים מהסוג שרואים בשר הטבעות וקצת קשה לראות אותם באירלנד של ימינו. במקום גם מבחר מרשים של חיות משק, כולל כלב אירי, הכלב הגבוה ביותר בעולם.

האחיינים שלי מאוד התלהבו מהמקום, הרבה יותר מצוקי מוהר הנמצאים לא רחוק משם.
עבורי המקום הזכיר את דיסנילנד, במיוחד כאשר מתהלכים בכפר מזוייף שכולל מסעדות וחנויות מזכרות, אם כי במקום בובות של מיקי ודונלד, המקום מספק חוויה לימודית על אירלנד. בהחלט מומלץ למשפחות עם ילדים המטיילות במערב אירלנד לבקר.



כפר מסורתי בבונראטי

בונראטי Bunratty



פארק תפוצ'יפס

 ואם בדיסני עסקינן, הבה נשוב למזרח האי. סמוך לאשבורן (Ashbourne) שבמחוז מיט' (Meath), צפונית לדבלין נמצא פארק טאייטו (Tayto) על שם הצ'יפס האירי הנודע (נודע באירלנד, כי עם היד על הלב לא שמעתי עליו לפני כן).

בעבור 12 אירו (למבוגר או לילד) תזכו ליהנות ממספר אטרקציות המתוארות בדף הזה. לא ביקרתי במקום באופן אישי ועל פניו, על פי מחקר הרשת הקצרצר שערכתי והפרסומים של המקום, נדמה לי שעדיף לחסוך את הכסף ולבקר בדיסנילנד או לגולנד.

מצד שני, אם מיציתם כל חוויה אפשרית לילדים באירלנד, בהחלט שווה לשקול את המקבילה האירית ללונה פארק של תפוצ'יפס (או כל חטיף צ'יפס מסוג זה).


ועד כאן סיכום אטרקציות לכל המשפחה עם דגש על ילדים באירלנד. לשאלות והמלצות נוספות תוכלו להשאיר תגובה ואשתדל לענות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה