יום שבת, 23 בפברואר 2013

מחפשים את הביצים

אם חשבתם שפסח הוא חג ארוך, המציאו הגויים את הפסחא, האיסטר, שכפי שחדי ההבחנה ודאי שמו לב, הוא כמו פסח, רק ארוך באלף (תרתי משמע).

בדומה לחגים היהודיים שלהדיוט המצוי קשה לקבוע את מועדם המדוייק מבלי להציץ בלוח השנה, כך המועד של הפסחא משתנה משנה לשנה. הוא מתחיל באש וודנסדיי (Ash Wednesday הידוע בעברית בשם המסורבל משהו יום רביעי של האפר) שחל השנה ב-13 בפברואר ושיאו כ-40 ימים לאחר מכן ביום שישי הטוב (Good Friday) בו על פי המסורת נצלב ישוע ובפסחא (השנה ב-31 בדצמבר) בו המשיח הנוצרי קם לתחייה, שלושה ימים לאחר מכן. מה זה אם כן שבוע של פסח?

כפי שוודאי הבנתם, מדובר בנושא אמוני כבד למדי. אם חשבתם שקשה להסביר לילדים מדוע מי שהיה המשיח נצלב (לקחת על עצמו את כל חטאי האנושות), הקימה לתחייה (Resurrection) של ישוע היא בגדר מעשה כשפים או ניסים, תלוי את מי שואלים. לפיכך, על מנת למשוך את לבבות המאמינים לעתיד, התווספו לסיפורי החג הקשורים למוות ואבל (לפחות באירלנד, המנהג באש וודנסדיי הוא למרוח אפשר על המצח, כך שמידי שנה מי שמסתובב באי האיזמרגד ביום הזה ייראה אנשים עם פס אפור או שחור על המצח, מה שבשניות הראשונות מקפיץ את האינסטינקט לפנות אליהם ולומר שיש להם לכלוך על הפרצוף, אך אז בדיוק קולטים שהנה שוב הגיע אש וודנסדיי), סיפורים על ארנבים וכל מיני בלבולי ביצים אחרים.

כן כן, ביצים, אני מתכוון לכך במובן המילולי של המילה. משום מה, התקבע שארנב מביא עמו את הפסחא, כי אתם יודעים, ילדים אוהבים ארנבונים והנה יש משהו שיקשור אותם לחג. ניחא. הביצים נצבעו בתחילה באדום על מנת לסמן את דמו של המשיח, אך עד מהרה הן החלו להיצבע בשלל צבעים גוונים וקצת קשה לנחש מה קדם למה, הביצה או האיסטר. העיסוק בביצי פסחא הוא אובססיבי למדי ונדמה לי מיותר למדי. גם הביצים, ברובן, הן לא ביצי תרנגולת של ממש, אלא בעיקר ביצי שוקולד, אם אפשר עם הפתעה בפנים. מי יודע, אולי זה יקרב את הנשמות הרכות של הילדים לגן עדן ביום מן הימים, אך בינתיים זה מצעיד את השיניים שלהם בצעדי ענק לגיהינום.

וכך, ברוח חג הפסחא הממשמש ובא, פוזרו לפני כשבוע וחצי מאה (100) ביצי ענק ברחבי דבלין. הביצים קושטו על ידי אומנים והן תימכרנה במכירה פומבית ב-23 במרץ. ההכנסות יועברו לארגון הצדקה לילדים ג'ק וג'יל.

אז היכן ניתן למצוא את הביצים הללו? כמעט בכל מקום בדבלין. פארקים (כגון פארק מארלי, פיניקס, סטיפנס גרין), מוזיאונים, גלריות, בתי מלון, חנויות ועוד נקודות עניין ונקודות מעניינות פחות ברחבי העיר הנאווה. להלן מפה המציגה את המקומות ומספר הביצים שפוזרו בהם ועליכם למצוא (המפה לקוחה מכאן):


מפת הביצים של דבלין (מקור)


אתם (או, כפי שיותר סביר, ילדיכם) מוזמנים לאסוף חוברת שתעזור לכם לעקוב אחר הביצים שמצאתם (פרטים על המקומות בהם ניתן למצוא את החוברת כאן) ולצאת למסע חיפוש. הביצים תישארנה במקומן עד ה-14 במרץ 2013. ב-15 יתחיל שבוע ההצגה הפומבית בו כל הביצים תוצגנה במקום אחד (שיפורסם מתישהו היכן). ב-23 במרץ תחל מכירה פומבית של הביצים. עשרים הביצים הנבחרות תוצגנה ותימכרנה במלון ארבע העונות בדבלין 4 (שם אולי כולן תוצגנה?) והשאר במכירה פומבית אונליין. אם ברצונכם לחזות באירוע המכירה המרגש, מחיר כרטיס רק 150 אירו!

אז אם אתם חובבי ביצים או מתעניינים באומנות, לא בהכרח קדושת חג הפסחא, אתם בהחלט מוזמנים לחפש את ביצי הפסחא האיריות ולמצוא אותן. השתדלו למהר, שכן רק כשלושה שבועות נותרו עד להסרת הפסלים הסביבתיים הללו. ואולי בכלל תרצו לרכוש את הביצים, אם יש לכם מקום מיותר בסלון... עוד פרטים על הביצים בדף הזה. באופן יותר ספציפי, על כל הביצים והאומנים שעיטרו אותן בדף הזה.

לסיום, לפני שאציג כמה מהביצים שאהבתי בפארק מארלי, בקניון דאנדראם ובמרכז דבלין, רק אציין שאם אתם מבקרים בדבלין ביום שישי הטוב, גוד פריידיי, הפאבים לא מוכרים אלכוהול ובאופן כללי רוב בתי העסק סגורים. קחו זאת בחשבון, אם אתם מתכננים טיול לאירלנד בסביבות חג הפסחא.


ביצת גשר ה'פני - Ha'penny Bridge Egg



ביצה אומנותית, פארק מארלי


הביצה המשוגעת בפארק מארלי



ביצה עם עיניים בדאנדראם


ביצת חוף ים בסטפינס גרין


ביצה כתומה עם עצמות דגים ולבבות


ביצת ענק תכולה בתוך קן



ביצת בונו מלהקת U2


ביצה בלונדינית בסטיפנס גרין



ביצה בפאוארסקורט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה