יום שלישי, 5 במרץ 2013

מגדלים עגולים באירלנד

אחד מסימני ההיכר של אירלנד הם מגדלי האבן העגולים (Round Towers) הפזורים ברחבי האי. המגדלים, גובהם בין 18 ל-40 מטרים, קוטרם בין 12 ל-18 מטר, החלו להופיע ברחבי אירלנד בימי הביניים. מדוע הם צצו, מי בנה אותם ומה היה השימוש בהם?

הרעיון מאחורי המבנים המשונים הללו פשוט למדי. בדומה לחומות ערים עתיקות ומבצרים חרבים, המגדלים שימשו להגנה על מנזרים שהיו פזורים ברחבי אי האיזמרגד (אפשר למצוא מגדלים דומים גם בסקוטלנד ובאי מאן, אולם אירלנד היא המקום, בה"א הידיעה, לביקור באלמנט האדריכלי המעניין הזה). באופן כללי, דלת הכניסה למגדלים הופנתה לכיוון הכניסה לכנסייה, כך שבשעת סכנה ניתן היה לנוע בזריזות אל עבר המגדל עם כתבי הקודש החשובים ביותר ולהסתתר עד יעבור זעם. למעשה, במקרים רבים האוצרות החשובים של המנזר נשמרו במגדל גם בשעות רגיעה.

אלמנט הגנתי מעניין שניתן לראות בחלק ניכר מהמגדלים העגולים הוא מה שייראה למתבונן ההדיוט כמחסור בדלת. למעשה, דלת הכניסה נמצאת מספר מטרים מעל הקרקע והכניסה למבנה נעשתה באמצעות סולם. מרגע שאנשי המנזר טיפסו למגדל, הסולם הורם מהקרקע, כך שלתוקפים לא הייתה גישה למגדל. מבריק!

הבה נספר על שלושה מגדלים מתוך עשרות שאפשר למצוא באירלנד. אתם בהחלט מוזמנים לקרוא על כל המגדלים ששרדו בוויקיפדיה ולבחור את המגדל החביב עליכם בו אולי תבקרו (סמוך לרוב המגדלים תמצאו תמונה שתקל על הבחירה).


גלנדלוג

גלנדלוג (Glendalough) שבמחוז וויקלו (Wicklow) הוא אחד מאתרי התיירות המפורסמים והפופולריים באירלנד. המקלט בהרים הגבוהים שמתרוממים מדרום לדבלין כה קרוב פיזית לבירה האירית, אך כה שונה. העמק היפהפה בו שוכן המקום עוצב על ידי קרחונים עתיקים. תזכורת להם תמצאו בשני האגמים הצלולים הנמצאים בקרבת מקום.

המנזר במקום הוקם כבר במאה ה-6 לספירה וסבל קשות ממתקפה אנגלית בתום המאה ה-14. זה המקום לציין שכאשר המלך הנרי השמיני החליט שהוא רוצה להתגרש והמיר את דתו ואת בריטניה לכנסיה האנגליקנית, קתולים נרדפו בממלכה ומנזרים החלו להיסגר בכוח הזרוע. תופעה זו לא פסחה על אירלנד שהייתה תחת השפעתה ושליטתה של אנגליה. זה המריץ את האלמנט ההגנתי, כלומר המגדלים העגולים שהתרוממו ברחבי אירלנד, אך בסופו של יום הוביל לחורבנם ונטישתם של רוב אתרי המנזרים באירלנד.

המגדל העגול הנוכחי שוקם ב-1876 והוקם מהאבנים ששימשו במגדל המקורי, על פי סקיצה שנעשתה ב-1779 (מקור) למגדל המקורי שנהרס. הוא מתנשא לגובה 30 מטרים והוא בולט בלב הנקרופוליס בו הוא שוכן.

ההגעה למקום בנסיעה של כחצי שעה דרומה מדבלין באוטו. לחילופין תוכלו לקחת סיור בתשלום הכולל הגעה מדבלין וביקור בעוד מספר אתרים בוויקלו (למשל הסיור הזה או זה או זה או אולי זה). דרך מגניבה ומאתגרת בהרבה היא לצעוד בדרך וויקלו (Wicklow Way) המתחילה בפארק מארלי שבדרום דבלין ומסתיימת כשבוע צעידה לאחר מכן בקלונגל (Clonegal) שבמחוז קארלו (Carlow), למי שמחפש טרקים באירלנד. ביום השלישי תזכו לצעוד דרך גלאנדלוג.


המגדל העגול מזדקר מבעד למצבות


גשר עץ שהחליף גשר אבן ישן שעמד שם בפעם הראשונה בה ביקרתי במקום


כותב שורות אלו מחבק את המגדל להמחשת ההיקף


האגם העליון



קילמקדואג

כחמישה קילומטרים מהעיירה גורט (Gort) הנמצאת לא הרחק מגולווי (Galway), העיר המקסימה במערב אירלנד, תמצאו את קילמקדואג (Kilmacduagh), מקום שומם למדי בימינו. רק כנסיה, בית עלמין רחב ידיים וכמובן המגדל העגול משמשים תזכרות לימים בהם המקום היה שוקק חיים.

המנזר במקום הוקם במאה ה-7 ולשיאו הגיע במאות ה-12 וה-13. המגדל הוא הגבוה במגדלים העתיקים ששרדו באירלנד, כ-34 מטרים גובהו (מקור). דלת הכניסה נמצאת שבעה מטרים וחצי מעל הקרקע, כה גבוהה עד שזה מעמיד בשאלה את התיאוריה לפיה הכניסה נעשתה באמצעות סולם, שכן לא ברור כיצד סולם כה ארוך יכול היה להיכנס למגדל.

הדרך הנוחה והמהירה ביותר להגיע למקום היא באמצעות מכונית. לא ידוע לי על סיורים שעוברים במקום, אך אם תגיעו לגורט תוכלו ודאי לצעוד כארבע וחצי קילומטרים או לקחת טרמפים למנזר שנמצא באמצע שומקום.

Kilmacduagh Round Tower


המגדל העגול וחורבת הכנסייה של קילמקדואג, מחוז גולווי


גלזנבין

המלצנו על הליכה של שבוע והרחקנו עד מערב אירלנד, אך כדי לראות מגדל עגול מתרומם במלוא גדולתו והדרו אין למעשה צורך לצאת מדבלין. מגדל מודרני, מאמצע המאה ה-19, הוקם לכבודו של דניאל אוקונל בבית הקברות הגדול והחשוב ביותר של דבלין הנמצא בגלזנבין (Glasnevin) שבצפון העיר.

אז אמנם לא מדובר במגדל עתיק ששימש לצרכי הגנה, אך בכל זאת המגדל עומד זקוף ואיתן זה למעלה מ-160 שנה וסביבו קבורים אנשים רבים שתרמו לעצמאות הרפובליקה האירית. חלקת גדולי האומה בדבלין אם תרצו. המבנה מתנשא לגובה 171 רגל (כ-52 מטר. מקור) והוא בהחלט בולט בנוף. אם אתם מגיעים לוושינגטון, ודאי תרצו לראות את האובליסק של וושינגטון. בדבלין המונומנט, כאמור, מוקדש לדניאל אוקונל והוא כאמור בצורת מגדל עגול.

הגעה למקום באוטובוס העירוני של דבלין קווים 40a, 40d ו-140. לחילופין הקווים 13 ו-13a המשרתים את הגנים הבוטנים הסמוכים יוביל אתכם לקרבת מקום.


האנדרטה לזכר דניאל אוקונל


מגדל עגול בין קברים


זה, על קצה המזלג, הסיפור על המגדלים העגולים של אירלנד. הכניסה לכל המקומות שצויינו לעיל אינה כרוכה בתשלום, אם כי בגלנדלוג וגלזנווין קיימים מרכזי מבקרים הדורשים סכום נמוך בכניסה, אך כאמור אין צורך להיכנס אליהם.

אם נותרתם סקרנים אתם מוזמנים לקרוא עוד על המגדלים וההיסטוריה שלהם בוויקיפדיה או לחילופין באתר הזה המוקדש ל-52 מגדלים אירים עגולים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה