יום ראשון, 7 באפריל 2013

דרי/לונדונדרי - עיר התרבות 2013

מאז אמצע שנות השמונים קיימת באירופה מסורת לפיה עיר מסויימת (או מספר ערים) מוכרזת כבירת התרבות של היבשת למשך שנה. זה התחיל עם ערים מהשורה הראשונה, כמו אתונה - ערש התרבות המערבית - עיר הרנסאנס המדהימה פירנצה שבאיטליה, אמסטרדם, פריז, ברלין וכו'. אך במרוצת השנים התגנבו לרשימה ערים מהדרג השני והשלישי. למשל גראץ באוסטריה היא עיר יפהפיה, אך היא רחוקה מלהיות משמעותית כמו וינה או זלצבורג. השנה, למשל, מארסיי בצרפת וקושיצה בסלובקיה הן בירות התרבות של אירופה. אך מה לעשות, עצם העובדה שהן הוכרזו ככאלה לא הופך אותן למרכז תרבות של ממש.

הסיבה היא שמועצות עירוניות ברחבי היבשת משוכנעות שהכרזה על עירם כבירת תרבות תביא לחיזוק משמעותי במשיכה לעיר. המוני תיירים ינהרו לבירת התרבות של "היבשת התרבותית ביותר" ובאופן כללי הם ישקיעו בתשתיות (אולמות קונצרטים, מוזאונים וכדומה) שייחרטו בנוף העירוני למשך עשרות שנים, הרבה לאחר שהתואר המכובד יעבור לעיר אחרת. במקביל, מי שמקבלים את ההחלטה על קביעת בירת התרבות יודעים שלפריז או לונדון המונים ינהרו בלאו הכי. לעומת זאת, לערי שדה שוליות, בהחלט מדובר בהכרזה שיכולות להיות לה השפעות מרחיקות לכת ולכן ממרכזי תרבות של ממש הועברו בירות התרבות בעיקר לערים משניות עם שאיפות תרבותיות גבוהות.

בשנת 2008 העיר ליברפול בבריטניה שימשה כבירת התרבות האירופית. העיר ליברפול היא העיר בה צמחו תופעות תרבות מרתקות, המפורסמת בהן היא להקת הביטלס, אולם היא רחוקה מלהוות תחרות של ממש ללונדון (ולראייה, משהצליחו, הביטלס התבססו בלונדון). היא הייתה בירת תרבות באופן סמלי. ואף על פי כן, זה נתן למעמד העיר חיזוק, ראו הרשויות בממלכה המאוחדת כי טוב והחליטו לחקות את ההצלחה. לפיכך הכריזו כי החל משנת 2013 (שזה ממש עכשיו) תוכרזנה ערים שונות בממלכה כעיר התרבות של הממלכה המאוחדת (סתם עיר תרבות, בירת תרבות, מה כבר ההבדל?).

והעיר הראשונה לזכות בתואר היא...
דרי/לונדונדרי (Derry/Londonderry) שבצפון אירלנד (שׁהיא כידוע, נכון ל-2013, חלק מהממלכה המאוחדת). זה אולי המקום להתוודות שעד אשר עברתי על רשימת בירות התרבות של אירופה בעבר לצורך כתיבת רשימה זו, הייתי משוכנע שמדובר באותו מפעל בו נתקלתי בעבר. כאשר הבחנתי שדרי לא נמצאת ברשימת בירות התרבות של אירופה, עלה חשדי והייתי צריך לערוך חיפוש קצרצר כדי לגלות שמדובר במשהו אחר. ואם אני נפלת בפח, אין סיבה להאמין שרבים וטובים אחרים לא יפלו בפח הפלגיאט הזה, כי כמה באמת עוקבים אחרי בירות התרבות של אירופה בצורה אדוקה?

אך אין בכך כדי לפגום בהנאה. הרי מה זה משנה מי מכריז על עיר זו או אחרת כבירת תרבות? בסופו של דבר, מצב תודעתי הוא מה שאנשים מאמינים בו, לא אמת מוחלטת שעומדת בקנה מידה אובייקטיבי ולכן אם רבים וטובים בעיר דרי ובקרב האנשים הבאים לבקר בה מאמינים שמדובר בעיר התרבות לשנת 2013, הרי מדובר בעיר התרבות לשנת 2013 (נכנסו לרמות פילוסופיות שהן מעבר למטרות המוצהרות של בלוג זה ולכן נעצור את זה פה).

כפועל יוצא של היותה של דרי עיר התרבות, מתקיימים בה השנה עשרות אם לא מאות אירועים. מה שאומר שאם החלטתם לבקר בה השנה, התמזל מזלכם. רשימה מלאה של ההצגות, מופעי הריקודים והמוזיקה, התערוכות, הסרטים, מופעי הרחוב, ההפעלות לילדים, אירוע הספורט ועוד שפע האירועים שיתקיימו במיוחד לשנת התרבות אפשר למצוא כאן.

ואם אנו כבר עוסקים בדרי, שווה לספר על העיר המרתקת הזאת בקצרה. נתחיל אולי בשם. מדוע עיר צריכה שני שמות (Derry ו-Londonderry)? כמו הרבה דברים בצפון אירלנד, השימוש בשם של דרי/לונדונדרי תלוי בשיוך הדתי או העדתי. השם הרשמי של העיר הוא לונדונדרי וזה השם המועדף על המיעוט הפרוטסטנטי (אנגלקני/מלוכניים/Unionists וכו'). לעומתם הקתולים (רפובליקנים/לאומנים וכו') מעדיפים את השימוש בשם הקצר דרי. אנו לא בימים בהם ה-IRA יפוצץ את מכוניתכם אם חלילה תעשו שימוש בשם הלא נכון. אך אם תפגינו בקיאות בשם המקום בו אתם נמצאים ודאי תזכו לשבחים בקרב המקומיים.

ואם כבר הזכרנו התלקחויות בין קתולים ופרוטסטנטים, השם דרי אולי לא מצלצל מוכר לכל הקוראים, אך על אירועי Bloody Sunday, בלאדי סאנדיי, יום ראשון העקוב מדם (אלו של 1972, היו הרבה אירועים שזכו לשם בהיסטוריה האירית) התרחשו במקום ב-30 בינואר 1972 ודאי שמעתם. כדי להבין את התגלגלות האירועים אני ממליץ בחום לצפות בסרט הזה שהוכן כשלושים שנה אחרי האירועים. תמצית העלילה, הצבא הבריטי ירה תחמושת חיה לעבר מפגינים לא חמושים, שלווים ברובם והרג נערים חפים מפשע בשל שימוש מופרז באלימות.

היום כמעט ואין לאירועים הללו מלפני יותר מארבעים שנה זכר. תוכלו לבקר במוזיאון של דרי החופשית כדי ללמוד על המאבק לזכויות האזרח של הקתולים בדרי בשנות הששים והשבעים וכן ללמוד על בלאדי סאנדיי. אך אם תשוחחו עם זקני העיר, תגלו שאין להם טינה כלפי הקבוצה האחרת (לפחות כך היה עם המעט עמם אני דיברתי) והם רואים מעשי אלימות בין-עדתיים שצצים לעיתים רחוקות כיום כמעשי פרחחות של נוער עבריין, לא קונפליקט דתי. למעוניינים לבקר, העיר דרי בטוחה למדי. הואיל והיא קטנה בגודלה, היא בטוחה אף יותר מדבלין (הנחשבת עיר בירה בטוחה למדי).

לא מצאתי בעיר דרי אטרקציה מסויימת עליה הייתי ממליץ במיוחד (כוונתי לסוג מלכודות התיירים נוסח מגדל אייפל שאסור לפספס). מדובר בעיר שלווה, מוקפת חומה שכיף להסתובב בה. עבורי היא הייתה ועודנה נקודת עצירה בטיול בין בלפסט למחוז דונגול (Donegal) שבצפון מערב הרפובליקה אירית, לא יעד טיול בפני עצמו (כאמור, החגיגות של עיר התרבות עשויות לשנות זאת, לפחות לגבי שנת 2013). תוכלו לבדוק מה אפשר לעשות בה בימים כתיקונם באתר הזה.

האזור שהכי מעניין להסתובב בו נמצא בתוך חומות העיר. שווה לעשות את הדרך מהגילדהול לכיכר המכונה "היהלום" (The Diamond) שבלבה אנדרטה לחללי מלחמת העולם הראשונה מהעיר. זהו גם שמו של פאב הנמצא באחת מפינות הכיכר ומגיש אוכל מצוין (נבדק על ידי כותב שורות אלו). אתם מוזמנים להתרשם מהמקום במפה:


לחצו להגדלת המפה


אז זהו. בין אם תבקרו בדרי בשנת התרבות 2013 ותהנו משורת האירועים ובין אם סתם תקפצו לעיר ב-2020 במסגרת טיול בת מצווה לאירלנד, אני סמוך ובטוח שמצפה לכם חוויה מרתקת. אני מצרף ארבע תמונות שצילמתי באחד מביקורי בעיר.

האתר הרשמי של אירועי דרי עיר התרבות


אחד משערי העיר


שער נוסף בחומה של דרי


כיכר היהלום - דרי


דרי או לונדונדרי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה