יום חמישי, 19 באפריל 2012

העיניים של המדינה

אם הגעתם להווט' (Howth), כפר הדייגים השלו מצפון לדבלין, ודאי ראיתי את איירלנדס איי (Ireland's Eye), אותו אי ירקרק הנמצא מול הנמל.
לא תאמינו כמה פשוט להפליג אליו ועד כמה החוויה משתלמת!

אז למה לטרוח להגיע?
אירלנד התברכה בהמון פינות חמד ירוקות. אך אלו רק האיים המבודדים בהם ציפורים מרגישות בטוחות באמת. לכן, המקום הוא גן עדן לצפרים וחובבי בעלי כנף. בדבלין לא תראו אף חצי משלל המינים המקננים באי הסמוך. ומדובר בציפורים מופלאות בשלל צבעים וגדלים.
המאמץ הקטן (למי שנמצא בדבלין) הכרוח בלהגיע למקום והתמורה הגדולה בהחלט מטים את הכף לטובת ביקור באי.

הנה סרטון של שחפים בוקעים מהביצים שצילמתי ביוני שעבר:


והנה מספר תמונות ציפורים שצילמתי בביקור:

להקת ציפורים על צוק


פאפין - תוכי ים

קורמורן ושחף

אוקי, השתכנענו, איך מגיעים?
ובכן, שלל מפעילים מציעים את שירותם בהגעה למקום. תוכלו למשל לשכור סירה או לשלם למפעיל שייקח אתכם לשם וחזרה.
נכון, המפעילים הנ"ל הקימו אתרי אינטרנט עם מידע, אבל זה לא אומר שמוכרחים לבחור בהם. הדרך הפשוטה ביותר היא פשוט להגיע לנמל הווט' וליד המזח המזרחי של הנמל (E Pier), פחות או יותר סמוך לשירותים הציבוריים, תוכלו למצוא גם את יתר המפעילים. בפעם האחרונה בה הפלגתי לאי, בקיץ שעבר, המחיר לאדם היה 15 אירו עבור הפלגה לאי וחזרה.

רגע, אז מתי אפשר לבוא?
ובכן, בעיקרון אפשר להפליג לעין של אירלנד כל השנה, למעט בימים בהם מזג האוויר לא מאפשר זאת. בפינה הזו של העולם, מדובר בלא מעט ימים בהם מזג האוויר סוער, אם כי למרבה המזל השמש מאירה פנים, תרתי משמע, במשך לא מעט זמן. תשובה טובה לשאלה האם אפשר להפליג היום או לא ניתן נמצאת באתר השירות המטאורולוגי של אירלנד. אם אתם רואים Galeforce Warnings (אזהרה מפני רוחות עזות), סביר שלא תצא היום הפלגה לאי. עוד דרך היא להתקשר בבוקר לאחד המפעילים, שצויינו לעיל.

מבחינה פרקטית, התקופה הטובה ביותר לבקר באי היא בין החודשים אפריל ואוגוסט. מזג האוויר שמתחמם קורץ לא רק לבני האדם, אלא בעיקר לציפורים המתחילות את עונת ההטלה והקינון שלהן. בימים אחרים איירלנדס איי לא יהיה הומה בבעלי הכנף.

האתר הזה (שלא היה זמין ואז חזר בעת כתיבת שורות אלו ולכן מומלץ בחום לחפש את גרסת המטמון שלו אם הוא לא זמין) מתאר את מיני הציפורים הפוקדות את האי והתקופה בשנה בה הן מופיעות. פאפינים (ציפור מופלאה הידועה בעברית כ"תוכי ים", למשל, מופיעים בתחילת האביב ועם קצת מזל אפשר לאתר בודדים מהמין אף בחודש יוני, בטרם הם מתרחקים מהאי.

האם יש במקום עוד דברים חוץ מציפורים?
אמת, הסיבה המרכזית לביקור בעין של אירלנד הוא הציפורים ובילוי בחיק הטבע. אבל זה לא אומר שאין במקום דברים נוספים לראות.
אחד מהם הוא מגדל מארטלו, אחד מיני רבים שנבנו באירלנד על מנת להדוף את פלישת נפוליאון לאי האיזמרגד. הוא אגב מעולם לא הגיע לאי. הכניסה למגדל ממוקמת כ-5 מטרים מעל לפני הקרקע, מה שאומר שאם תרצו להיכנס למקום תאלצו להיעזר בחבל רעוע הנמצא במקום על מנת לטפס עד הדלת ואז להשליך את אותו החבל לצד השני על מנת לרדת בצדו האחר של הקיר. במקום גם גרם מדרגות המטפס לגג, ממנו נשקף נוף מרהיב.


מגדל מארטלו

כותב שורות אלו מעפיל אל המגדל


בנוסף, במקום שרידי כנסייה מהמאה ה-8, ימים בהם נזירים קלטיים נהגו להתבודד באיים שוממים הממוקמים סביב אירלנד.
הטופוגרפיה של האי מעניינת. יש בו צוקים עליהם חיות רבבות ציפורים ממינים שונים. מצד אחד זה מלהיב, אך מצד שני זה אומר שמומלץ להיזהר כאשר צועדים על האי פן תיפלו מהקצה. במרכז האי גבעה, לא גבוהה במיוחד, ממנה אפשר להשקיף על כל האי והנמל של הווט'. הנה פנורמה של 360 מעלות:



וכך נראה כפר הדייגים הווט' מהאי:



והנה תמונת שרידי הכנסיה שעל האי:



מה להביא?
כסף לסירה (כאמור, כ-15 אירו לאדם).
משקפת, למרות שאת רוב הציפורים תראו ממרחק ליטוף.
מצלמה - אם אתם חובבי צילום. התמונות שתפיקו יהיו נהדרות גם אם הכישרון מכם והלאה.
אל תשכחו ביגוד חם כל השנה (גם בקיץ רוחות מצפון יכולות להיות קרות למדי) ונעליים נוחות להליכה (אין במקום דרכים סלולות).
וכמובן, זהירות! ציפורים יכולות להיות מאוד אגרסיביות כאשר הן מגוננות על הביצים והגוזלים שלהן.


מדריך הציפורים והצפרות של אירלנד


צוקים באי

כלב ים מברך לשלום את הסירות המגיעות לאי

2 תגובות:

  1. אמאל'ה, למה הכוונה ביכולות להיות אגרסיביות?
    אני תמיד מפחדת שעורבים יתקפו אותי, יש להם מקור כזה עצום.
    בכל מקרה, נראה כמו טיול ממש שווה, כל פעם שאני פוגשת תיירים מאירופה על מפת ירושלים אני תוהה מה בדיוק הם עושים כאן ואיך אפשר להחליף איתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה באגרסיביות של הציפורים היא ששחפים נוטים לצלול לכיוון אנשים כאשר הם מתקרבים יותר מידי לקנים שלהם. במו עיני ראיתי אותם תוקפים חבר שטייל איתי על האי, אם כי למרבה המזל אלה היו צלילות אזהרה והם לא פגעו בו.
      חיות בר יכולות להוות סכנה לבני אדם.

      בכל מקרה, הטיול מומלץ בחום למי שמגיע לדבלין.

      מחק