יום שני, 9 באפריל 2012

טיטניק - טרגדיה אירית

אין מי שלא שמע על הטיטניק, הספינה הגדולה ביותר שנבנתה עד זמנה ושקעה במצולות בהפלגתה הראשונה. אם לא קראת על כך בעיתון ב"הצבי" (שכונה "האור" באותם ימים) של איתמר בן אב"י ודאי צפית בסרט בכיכובו של דה קפריו. מה שפחות ידוע הוא הקשר האירי של סיפור האסון.

בימים אלו אנו מציינים מאה שנים לטביעתה הטרגי של אותה ספינה עצומה שהייתה אמורה לההתגבר על כל איתני הטבע ולהיות חסינה לטביעה.
לכאורה מדובר בסיפורה של ספינה בריטית, רשומה בליברפול, שטבעה מול חופי ניופאונדלנד, קנדה, בהפלגת הביכורים שלה בדרכה לניו יורק. אבל הקשר האירי חזק מכפי שאפשר יהיה לתמצת זאת כעוד מסכת אנגלו-אמריקנית. אחרי הכל, מדובר בטרגדיה אירית.

הטיטניק נבנתה במספנות הארלאנד אנד וולף בבלפסט. בנייתה ערכה כשלוש שנים. על העבודה המרשימה תוכלו לקרוא בקצרה בוויקיפדיה העברית, שאגב בראש הערך מציינת שמדובר בספינה שנבנתה בבריטניה, מה שאמנם נכון טכנית, אבל יוצר רושם מוטעה באשר לזהות האי עליו נבנתה.

אמת, הספינה יצאה לראשונה מנמל סאות'המפטון, אנגליה ב-10 באפריל 1912. אך נוסעים נוספים עלו על הספינה בשרבורג, צרפת ובצהרי יום חמישי ה-11 באפריל הגיעה לקווינסטאון שהיום מוכרת כקוב (Cobh), הסמוכה לעיר קורק בדרום מערב אירלנד. באחת וחצי בצהריים הפליגה הטיטניק מאירלנד למסע ממנו לא תשוב. על ההפלגה בפרטים בוויקיפדיה האנגלית.

בשל הקשר העמוק של אירלנד לטיטניק, מבנייתה ועד הנמל האחרון בו עגנה, חלקם של האירים בקרב הנספים, מעל 1,500 נוסעים, גדול.
למשל, כפר אחד במחוז מאיו (Mayo), אדרגול (Addergoole) איבד 11 מתושביו מתוך 14 שהפליגו על הטיטניק. במקום מרקינים ראש לתושביו שנספו לפני 100 שנה.

מבחינת התיירים שרוצים ללמוד עוד על הספינה ושקיעתה במצולות, צלילה לשברי הספינה היא כפי הנראה לא עניין מעשי. לעומת זאת, לאחרונה נפתח בבלפסט מרכז מבקרים חדש, חדיש וחדשני בו אתם מוזמנים ללמוד עוד על הטיטניק, בנייתה, הפלגתה והאסון שפקד אותה. המוזיאון ממוקם במספנה בה הספינה נבנתה מאה שנים קודם לכן.
מהסרטון לחניכת המרכז, נראה שמדובר במוזיאון מרתק שבהחלט שווה ביקור אם אתם בבלספט. אני אבקר בו בפעם הבאה שאני בעיר.





הטיטניק (מקור)

ועוד על הטיטניק (וקים איל סונג, מייסד צפון קוריאה, שנולד באותו יום בו טבעה הטיטניק), טביעתה והדיווח עליו בעיתונות העברית של אותה התקופה בקטע הזה שכתבתי מזמן.

והנה ידיעה באתר ה-BBC על כ-200 אלף פרטי ארכיון על הניצולים והנספים באסון יהיו זמינים לפחות עד ה-31 במאי 2012.

תגובה 1:

  1. כנראה שאני בדיליי מטורף, אבל בכלל לא היה לי מושג שהזרט מבוסס על סיפור אמיתי והוא אפילו אחד הסרטים לצפיה ישירה האהובים עליי.
    תודה על החשיפה של הסיפור הזה, מאוד מעניין.

    השבמחק