יום שלישי, 25 בדצמבר 2012

חג מולד לבן

אז כריסמס, חג המולד הגיע. היום היה מעט קריר, אם כי הטמפרטורה הייתה רגילה לעונה, בערך 7 או 8 מעלות מעל האפס. לשם השוואה, במהלך השבוע שעבר הגענו כמעט ל-15 מעלות וזה התחיל להרגיש קצת כמו אקלים טרופי. אבל בכל זאת, חורף ובאירלנד אנחנו לא נמצאים כל כך רחוק מהקוטב הצפוני. מאידך זרם הגולף האדיב דואג לחמם אותנו וזו התוצאה.

בדומה לבריטים שלא מפסיקים לדבר על מזג האוויר,כך גם האירים אוהבים להתלונן על מזג האוויר. אובססיה מיוחדת, מין מחלת נפש לאומית אירית, היא ההתעסקות בשאלה כבדת המשקל האם יהיה מדובר השנה ב"חג מולד לבן". למעשה, יש אנשים שמהמרים על זה (כנסו ל-Bookie הקרוב למקום מגוריכם ושאלו מה היחס). לא התעמקתי במקורות האובססיה בלבן, אבל אני מניח שלסרט הכריסמס (הדי משעמם, אם להודות על האמת) White Christmas והשיר האלמותי מתוכו (הדבר היחיד ששווה בסרט) יש קשר (אם אתם כאן לחפש סרטים לצפייה בחג המולד, אמליץ בחום על הסרט "הנס ברחוב ה-34, Miracle On 34th Street, שהשחקנית הראשית בו, מורין או'הרה, Maureen O'hara היא אירית) כפי שהבנתם ודאי מפסקת הפתיחה, השנה שלג לא ירד באירלנד בחג המולד.

לפני שנתיים, לעומת זאת, חג המולד היה לבן במיוחד (וכן בשנה שלפני. בכלל, תחילת 2010 וסופה היו תקופות לבנות למדי עבור אי האיזמרגד).

בג'ורנאל הביאו כתבה ארוכה של מטאורלוג מ-Met Éireann, השירות המטאורלוגי של אירלנד שמסבירה פחות או יותר את כל מה שצריך לדעת על שלג באירלנד, בכריסמס ובכלל. מתי ירד שלג, מה כמות השלג שהצטברה על הקרקע, מה הם הגורמים לסופת שלגים ועוד ועוד ועוד.

אפילו ההגדרה באשר למה הוא כריסמס לבן מדוייקת למדי והיא לא נוגעת לצבע הקרקע, אלא לשאלה האם צונח לו פתית שלג במהלך היממה של החג או לא. כלומר, אם על הקרקע נערם שלג רב לפני חג המולד, אך בחג המולד עצמו השמיים בהירים, אין זה חג מולד לבן. אך לעומת זאת, מספיק פתית שלג אחד שיצנח על הקרקע כדי לקבוע ללא צל ספק שמדובר בחג מולד לבן, גם אם בתכלס האי נותר ירוק כהרגלו.

אגב, למי שלקח ברצינות את עניין ההימורים על השלג ביום חג המולד, בדיקת ההימור מתבצעת על פי הקריאה של תחנת המדידה בשדה התעופה דבלין. בכל זאת, צריך לקבוע כללים גם בהימורים.  בהתאם להגדרה זו, הסיכוי לחג מולד מושלג באירלנד הוא 1 לכל 5.9 שנים. במהלך 71 השנים האחרונות, שלג ירד בדבלין רק ב-12 מהשנים. בהחלט כתבה מומלצת לחובבי שלג בכלל וחובבי שלג קלטי בפרט.

לסיום מספר תמונות מדבלין המושלגת שצילמתי לפני כשנתיים:



רמזור בשלג - רטפרנהם, 24 בדצמבר 2010


אופני דבלין (Dublin Bikes) בשלג. 20 בדצמבר 2010


מפל קפוא - פארק מארלי (Marlay Park). ה-25 בדצמבר 2010



פארק מארלי בשלג. 25 בדצמבר 2010




רחוב אוקונל בשלג. 20 בדצמבר 2010


ילדים על האגם הקפוא בסנט בסטיפנס גרין, 11 בדצמבר 2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה