יום שישי, 9 בנובמבר 2012

לוחיות רישוי באירלנד

היום בדיוק עברתי ליד מנשן האוס (Mansion House), הבית הרשמי של ראש עיריית דבלין (Lord Mayor). הוא היה בבית, אז החלטתי לצלם את המכונית שלו...


לוחית הרישוי של מכונית ראש העיר דבלין


בפעם אחרת אספר על מנשן האוס עצמו, מבנה נהדר שיצא לי לבקר בו לאחרונה. הפעם רק אסביר על לוחיות הרישוי של מכוניות באירלנד בקצרה, שכן המספר הנהדר אותו מקבל ראש העיר מידי שנה מדגים זאת בצורה נהדרת.

12-D-1

בצד שמאל, כפי שניתן להבחין מופיע הכיתוב IRL לבן על גבי כחול וכוכבי האיחוד האירופי מופיעים מעליו, בדומה לחלק ניכר מהלוחיות ברחבי האיחוד האירופי.

יתר השלט צבעו לבן (כמו ברוב המדינות, אם כי במדינות אחרות, למשל הולנד, השלט צהוב ובבריטניה וצרפת ללוחית הקדמית והאחורית צבעים שונים), למעט מכוניות ישנות שחלקן שומרות על השלט השחור שהיה נהוג בעבר ורכבים צבאיים שגם הם נושאים לוחיות רישוי שחורות.

באירלנד לוחית הרישוי מהווה אינדיקציה למחוז בו רשמת את המכונית. במקרה של דבלין, שם העיר באירית (Baile Átha Cliath) מופיע בקטן בחלק העליון של השלט. במרכז הלוחית אות או שתיים המציינות את שם העיר או המחוז באנגלית, למשל D עבור דבלין.

שתי הספרות בצד שמאל של לוחית הרישוי מציינות את שנת הרישום, למשל 12 עבור שנת 2012, בדומה לשתי הספרות הימניות במכוניות בישראל בין השנים 1980 ל-1989.

ובצד ימין מספר רץ, כך שיהיה מזהה ייחודי עבור כל מכונית. בצורה סמלית, ראש העיר מקבל את המספר 1 עבור מכונית השרד שלו, כיאה לאזרח מספר אחת של דבלין.

אם תרצו לקרוא עוד על מספרי רישוי באירלנד, ויקיפדיה היא מקור מצויין. תוכלו גם למצוא רשימה של כל המחוזות באירלנד, שמם באירית והאות/שתי אותיות שמסמלות אותם, כך שבפעם הבאה שתראו מכונית עם לוחית רישוי ברפובליקה האירית תדעו ישר מאיזה מחוז היא הגיעה...




עדכון קצרצר מינואר 2013. שנת 2013 היא שנת מפנה באופן מספור המכוניות באירלנד. לא עוד שנת רישום המכונית המתבטאת בשתי הספרות הראשונות, אלא בשלושתן. מכוניות אשר עולות לכביש בין ינואר ליוני יתחילו ב-131, בעוד מכוניות שיירשמו בין ה-1 ביולי ל-31 בדצמבר תקבלנה את המספר 132.

הסיבה לכך כפולה. נתחיל בטפשית אך המשעשעת יותר. עבור יהודים 13 הוא מספר מזל (בר מצווה וכיוצ"ב), אך עבור נוצרים 13 הוא מספר נאחס (יום שישי ה-13 אומר לכם משהו?). 13 אנשים היו מסובים סביב השולחן בסעודה האחרונה, כלומר 13 מוכרח להיות מספר רע! החשש הוא שבמדינה עם רוב קתולי פחות אנשים ירכשו רכבים המתחילים במספר 13 ויחכו לשנה הבאה. גם אלו שלא ממש איכפת להם יחששו להיתקע עם רכב שקשה יותר למכור כי יש המאמינים שהמספר 13 יגרום לתאונה. מיתון מתמשך הביא לכך שגם אם מעטים יימנעו מרכישת רכב חדש זה ינחית מכה קשה על הכלכלה האירית המדשדשת.

הסיבה השנייה המשחקת תפקיד בכל שנה קשורה לעובדה שרוב המכוניות באירלנד נמכרות בחלק הראשון של השנה. אנשים קונים מכוניות בינואר, פברואר, מקסימום אפריל. בדצמבר 2012 נמכרו באירלנד כולה רק 317 מכוניות! החלוקה ל-1 עבור החצי הראשון של השנה ו-2 עבור החצי השני אמורה לאזן את מכירת המכוניות על פני השנה, כך שסוכני רכב לא יקלעו לבעיות עם תזרים המזומנים השוטף. באופן מסוים, שנת 13 התגלתה כשנה ברת מזל עבור סוחרי הרכב באירלנד.

עוד על המספר באייריש אינדיפנדנט וגם באתר בעל השם האוקסימורוני משהו כריסטיאן סיינס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה