יום רביעי, 10 באוקטובר 2012

ליל כל הקדושים בנוסח אירי

דבלין ידועה כעיר רדופת רוחות ושדים. ומתי מתאים יותר להתעסק במתים החיים בינינו יותר מאשר בליל כל הקדושים, ה-Halloween המפורסם, החל בסוף אוקטובר, שאמנם במקור שימש כיום זיכרון בו אנשים מתייחדים עם יקיריהם שחלפו מן העולם, אך עם השנים הפך לפסטיבל תחפושות מפחידות?

כאשר הגעתי לדבלין לראשונה, לפני מספר שנים, היה זה בדיוק בערב ליל כל הקדושים ואני זוכר את אלפי התיירים, רובם בני נוער צרפתיים, שעושים הרבה רעש והמולה ברחבי העיר. עם הזמן גיליתי שישנן פעילויות די חביבות בעיר וזה המקום להזכיר כמה מהן.


פסטיבל ברם סטוקר

מי לא שמע על הרוזן דרקולה, הערפד צמא הדם מטרנסילבניה. לכאורה סיפור רומני קלאסי, אך למעשה הסופר שכתב את הסיפור הוא ברם סטוקר, יליד קלונטרף אשר בצפון דבלין (אם אתם מעוניינים למצוא את הבית בו נולד, קראו כאן), כלומר גם דרקולה הוא אירי.

בין ה-26 ל-28 באוקטובר 2012, יתקיים בדבלין, במקביל לחגיגות ליל הקדושים, פסטיבל המוקדש לאיש ולערפד שיצר. האירועים בפסטיבל סטוקר נעים בין מיצגים בעלי ערך היסטורי כמו העותק הראשון של דרקולה, דרך הרצאות רציניות על הסיפור ועד הצגות מבדרות שעשויות להפחיד ילדים.
אז אם אתם מאמינים בערפדים, זה הפסטיבל עבורכם. ואם אתם לא מאמינים, אתם מוזמנים לשנות דעתכם בעקבות הפסטיבל...


ערפד (אוקי, עטלף) בגן החיות של דבלין


ערפד מהסוג שיותר סביר שתפגשו בליל כל הקדושים הקרוב



סיורי רוחות

אז כאמור לדבלין היסטוריה רדופה למדי באלף השנים האחרונות. מוויקינגים שמצאו את מותם בדרכים מיסתוריות וכלה בגיבורי המרידות השונות בבריטים שראשם נערף, נתלו או נורו, מתים רבים בדבלין חזרו כרוחות רפאים (למרבה המזל לא כזומבים, מתים מהלכים שאוכלים אנשים לארוחת בוקר כאשר הם מתעוררים עם רדת הלילה).

סיור ברחובותיה הרדופים של דבלין עם מדריך שיספר לכם סיפורים מזעזעים בהחלט יכול להיות חוויה מעניינת.

סיורי רוחות בדבלין אפשריים במשך רוב ימות השנה. באתר הזה תוכלו לקרוא עליהם. הסיורים המוצעים נמצאים בדף הזה. המחיר, לא זול במיוחד, מתחיל ב-13 אירו לאדם לאחד הסיורים הרגליים.

שמתי לב שאחד הסיורים, במחיר 23 אירו, ייקח אתכם להלפייר קלאב (Hellfire Club), מבנה נטוש הנמצא מעט דרומית לדבלין. אמנם לא הגעתי לשם בשעות החשיכה עם הסיור, אבל לפחות בשעות היום המקום מספק נקודת תצפית מעולה על דבלין.




אוטובוס הרוחות של דבלין


הלפייר קלאב - מועדון אש הגיהנום



דלעות מתנפצות בגנים הבוטניים וסיור בבית הקברות

השבוע ביקרתי בפעם המי-יודע-כמה בגנים הבוטניים בגלזנבין (Glasnevin), צפון דבלין. כל ביקור במקום הוא חוויה ייחודית שכן בכל פעם המקום נראה אחרת. ואינני מתכוון רק לתפרחת המתחלפת בין עונות השנה. הצוות המדהים של המקום עובד על שדרוג הגנים השכם וערב. בכל ביקור אני מגלה פסלים חדשים, פינות חמד שלא היו שם קודם וכן, סתם פרחים נדירים שהיו ניצנים בביקור הקודם. בביקור השבוע גיליתי תוכים על החממות הוויקטוריאניות!

כחלק מהחוויה שמנסים להעניק למבקרים במקום, שמתי לב שהחלו לערום דלעות על גבי דלעות, כי כידוע אחד ממנהגי החג הפגאני משהו הוא לרוקן דלעות מתוכנן, לחרוט פרצוף מפחיד על הדלעת, להבעיר נר בפנים ולשים על עדן החלון.

אם כן, בין ה-13 באוקטובר ל-5 בנובמבר, אם תבקרו בגנים הבוטניים של דבלין תזכו לראות תצוגת דלעות מהפנטת לכבוד ההלאווין.

ואם אתם בגלזנבין בימים אלו (או בכלל), תוכלו לקפוץ לבית הקברות הלאומי הסמוך בו קבורים גדולי האומה האירית, גיבורים היסטוריים ששמותיהם מוכרים לרוב משמות רחובות באירלנד (דניאל אוקונל, פרנל, מייקל קולינס ואיימון דה ואלירה הם רק חלק מהם). לפני מספר שנים פתחו במקום גם מוזיאון.  בכל מקרה, אם אתם מבקרים בדבלין ובאפשרותכם לראות רק בית קברות אחד, ודאו שזה יהיה בית הקברות הישן בגלזנבין.

ואם אתם בבית הקברות, תוכלו לקפוץ לאחד הפאבים המיוחדים באירלנד הידוע בשם פאב חופרי הקברים. בית המרזח בנוי על חומת בית הקברות ושימש קברנים שבאו לשתות אחרי העבודה (ומכאן כינוי החיבה שדבק במקום, "חופרי הקברים" או The Gravediggers באנגלית). לפאב שני חלקים נפרדים. אם תיכנסו בדלת הימנית, תגלו פאב אירי שיגרתי למדי. אך אם תיכנסו מבעד לדלת השמאלית, תגלו מסבאה מחופה עץ ישן וטיפוסים מעניינים המגיעים לשתות במקום.  פאב אירי אותנטי בסגנון של פעם. בהחלט אחד הפאבים המעניינים ביותר בדבלין.


דלעות בכל הגדלים בגנים הבוטנים


בובה של דחליל



ליל הפחדות בפארק מארלי

לסיום, מקום שעבורי ביקור בו הפך כמעט למסורת של חג הקדושים - פארק מארלי (Marlay Park) שנמצא על הגבול בין דרום דבלין לדן לירי (הגעה באוטובוס 16, אם תהיתם). בימים כתיקונם, בשעות היום, מדובר באחד הפארקים הגדולים בדבלין, עם שלל אגמונים, חורשות ומדשאות מוריקות וברקע הרי דבלין המוריקים. בסופי השבוע יש במקום שוק איכרים. בחניון של הפארק גם מתחילה דרך וויקלו (Wicklow Way) שנמתחת לאורך עשרות רבות של קילומטרים לאורך הרי דבלין ומאפשרת טיול רגלי בן מספר ימים.

ובליל כל הקדושים (השנה זה ייקרה ב-28 באוקטובר, יום ראשון), אחת לשנה, מתקיים במקום אירוע היער המכושף (או הרדוף). משנופל הלילה, אפשר ללכת בינות לעצים ולראות שלדים, ערפדים, מפלצות, דלעות ושאר ירקות מפחידים.

מדובר באטרקציה פופולרית למדי, כך שמומלץ להגיע למקום מוקדם ובתחבורה ציבורית.


בית עלמין מאולתר בפארק מארלי


עין הרע


ערפדים או סתם גותים


שלדים בארון או סתם שלד ביער


ראש דלעת


יש כמובן עוד פעילויות מצמררות בדבלין, אבל נראה לי שכיסיתי את המעניינות שבהן, בין אם מדובר בפעילות לכל המשפחה ובין אם מדובר במבוגרים הצעירים בנפשם. אז תהנו מקורי העכביש והעכבישים, הזומבים, השלדים, הערפדים ויתר השדונים שמתהלכים בינינו.


פעילויות עם ילדים בדבלין לכבוד ליל כל הקדושים
רשימת פעילויות ליל הקדושים בבקר בדבלין

תגובה 1:

  1. תודה על הרעיונות
    סיכוי רב שנגיע לפעילות ביער

    השבמחק