יום ראשון, 10 במרץ 2013

קתולים ופרוטסטנטים בצפון אירלנד

המאמר הקצרצר הזה באקונומיסט דן בצפון אירלנד. אם לסכם את המאמר, הרי שבצפון אירלנד הידועה בקונפליקט הפוליטי בה בין קתולים (הידועים גם כ"רפובליקאים" בשל חוסר נאמנותם לכתר הבריטי) לפרוטסטנטים (הידועים גם כ-Unionist, כלומר תומכים באיחוד של צפון אירלנד, ואם אפשר כל אירלנד, עם בריטניה), אזורים שהיו ידועים כנפרדים לקתולים ופרוטסטנטים הולכים ומתמעטים.

ההפרדה נוצרת בתהליך שרשרת. כאשר בני קבוצה אחת מרגישים לא בטוחים באזור מגוריהם, בודדים מחליטים לעזוב. כשאלה רואים שבני הקבוצה שלהם מתחילים לעזוב, גם הם עוזבים. בסופו של דבר, המעטים שלא הרגישו מאויימים בתחילה, מתחילים לפחד עד שלבסוף האזור הופך ל"קתולי" או "פרוטסטנטי", בהתאם למי שחש לא בטוח ראשון. בהקשרים אחרים, אפשר לקחת את התבנית הזו וליצוק לתוכה שינויים דמוגרפיים במקומות אחרים, למשל תהליך ההתחרדות של ירושלים או בני ברק או בהקשר פוליטי שעשוי להיות אלים יותר, מעבר אזרחים ערבים לנצרת עלית (אין באזכורים אלה לקבוע האם מדובר בעניין טוב, רע או ניטראלי, אלא יש לראות בהם דוגמאות לצורך הבהרה).

מגמה זו, כאמור מתהפכת. הדבר מורגש ביתר שאת באזורים בעלי רוב פרוטסטנטי, בעיקר בשל שיעור גידול טבעי נמוך יותר ואף דעיכת גודל האוכלוסיה (לקתולים, כפי שהתבדחו בני חבורת מונטי פייטון, כל זרע קדוש). זאת ועוד, הגירה לצפון אירלנד גם כן תורמת לשינוי המאזן הדמוגרפי בצפון אירלנד. מהגרים ממזרח אירופה, חלק ניכר מהם קתולים בדתם, נספרים כקתולים, גם אם בינם לבין הסכסוך בצפון אירלנד, שהוא סכסוך פוליטי ולא קונפליקט דתי, אין דבר.

עדיין קיימים "מבצרים" של סגרגציה בצפון אירלנד, למשל שכונות נפרדות בבלפסט ובעיר דרי (Derry או לונדונדרי, Londonderry, כפי שהיא ידוע בקרב הפרוטסטנטים). אולם בעוד כחודש, נציין 15 שנים להסכם יום שישי הטוב (Good Friday Agreement) שנחתם באפריל 1998 וראוי לשבח את הנורמלזציה שהסכם השלום של בלפסט הביא. אהבה אמנם לא פורחת בין הקבוצות (למעט זוגות מעורבים. אף כי מדובר בתופעה עתיקה יותר מהסכם השלום, ראו מאמר זה על נישואין בין חברי קבוצות דתיות שונות בצפון אירלנד משנת 1985, בכל זאת קיימת עלייה של מספר המשפחות המעורבות בעשור וחצי האחרון), אך האלימות הבין-עדתית בצפון אירלנד נעלמה כמעט לחלוטין. מקרי אלימות בודדים (שעל פי רוב מוצגים כקונפליקט אתני על שזה למעשה כיסוי לעבריינות פלילית) זוכים מגינוי מקיר לקיר.



מפת צפון אירלנד על פי חלוקה דתית (מקור)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה